Свидетельство о регистрации журнала

СВИДЕТЕЛЬСТВО
о регистрации СМИ

Федеральной службы
по надзору в сфере связи,
информационных технологий
и массовых коммуникаций
(Роскомнадзор)
Эл. № ФС 77-52200
от 25 декабря 2012 г.


 

Учредитель:
АНОО «Центр дополнительного
профессионального
образования «АНЭКС»

Главный редактор:
Ольга Дмитриевна Владимирская, к.п.н.

 
 

Методическая азработка занятия по английскому языку

Seize the Day

(Не откладывай на потом)

Хабарова Мария Валерьевна,
преподаватель английского языка
ГБПОУ «Педагогический колледж №4
Санкт-Петербурга»,

Преподавателям иностранного языка часто требуется провести урок на актуальную для обучающихся тему, в ходе которого будут развиваться их коммуникативные умения и расширяться кругозор обучающихся. Предлагаемая методическая разработка учебного занятия по английскому языку рассчитана на обучающихся старших классов или студентов средних специальных учебных заведений гуманитарной направленности. Продолжительность занятия – не менее 2 академических часов. Оно может быть проведено как в рамках основной программы, так и программы факультатива, дискуссионного клуба и т.д. Мы намеренно не ограничиваем этапы занятия по времени: зная уровень своей группы, умея управлять учебной дискуссией, преподаватель сам определит, сколько времени потребуется для следования по маршруту занятия. На занятии используются элементы технологии критического мышления. Занятие имеет коммуникативную направленность. На нем решаются такие учебные задачи, как развитие коммуникативной компетенции, формирование лексических и грамматических навыков обучающихся, развитие навыков чтения, аудирования, умения работы с информацией. Обучающимся дается возможность высказывать свое мнение, доказывать его, делать выводы на английском языке; преподаватель исполняет роль участника дискуссии.

Целью занятия является развитие речевых умений обучающихся (чтение, аудирование, говорение). Среди задач можно назвать: формирование лексических навыков обучающихся, грамматических навыков по теме «Инфинитив»; развитие критического мышления обучающихся, умения анализировать, принимать решения; развитие речи обучающихся: умения высказывать свое мнение, приводить аргументы, делать выводы; воспитание интереса к правильному планированию своего времени; расширение знаний обучающихся в области психологии.

Оборудование:

·         Доска, мел.

·         УчебноепособиеFocus on Grammar 4 Second Edition, авторJay Maurer (Unit 17 “I meant to call…”): тексты I meant to call…, Seize the Day, Helping Procrastinators Get to It; аудиозаписи кUnit 17

либо (при отсутствии данного учебного пособия)

·         тексты, предлагаемые в данной разработке, распечатанные по количеству обучающихся.

·         ТСО для проигрывания аудиозаписей.

·         Словари по количеству обучающихся для работы с текстами.

·         Раздаточный материал – тест на понимание (для работы с аудиотекстом 2).

·         Листы А3 по числу групп обучающихся из 3 – 5 человек, фломастеры.

 

Ход занятия.

Первый этап занятия - вызов (определение направления в изучении темы, актуализация имеющихся знаний, пробуждение интереса к получению новой информации). Обучающимся предлагается высказывание, по которому они определяют тему урока. Затем обучающиеся актуализируют имеющийся у них опыт, выдвигают свои идеи (без обсуждения); применяется  прием «мозгового штурма» (brainstorming). На доске изображается так называемая ассоциативная карта, где центральный элемент – основная идея занятия, а остальные элементы – идеи, связанные с этой темой.

Занятие начинается традиционно с организационного момента, а затем осуществляется введение в тему урока.

На доске или экране обучающиеся видят пословицы:

Never put off till tomorrow what you can do today(Benjamin Franklin).

Morning, morning, not today – so the lazy people say (a German saying).

На этом этапе преподаватель может проверить домашнее задание. Просьба преподавателя сдать (показать) работы вводит обучающихся в тему занятия. Можнозадатьследующиевопросы: Did you spend much time to prepare your homework? When did you do it – yesterday night, during the weekend, last week? Does it usually take you long to get down to  homework and some housework? Do you ever think that 24 hours a day is not enough for you? Do you sometimes have so many things to do that you’d better sit around doing nothing?

Преподаватель сообщает, что сегодня будет обсуждаться тема откладывания на потом (procrastination) (слово выписывается на доску).

Можно задать обучающимся следующие вопросы: How can you comment on the proverbson the blackboard? Do you ever put things off until it is too late or almost too late to do anything about it? Why do you think we all sometimes put things off till later? What are the dangers of procrastination?

Вокруг слова procrastination на доске выписываются основные идеи, которые называют обучающиеся – явления, действия, качества, то есть создается ассоциативная карта понятия procrastination.Ожидаемые ответы – problems at work, problems with studying; low motivation; lazy; feel uncomfortable; forget; do in a hurry; not have enough sleep; feel tired; do the work badly; have to work at night; be nervous; shame; promise oneself to start a new life; help from friends and family ит.п.

Второй (основной в плане информационной нагрузки) этап занятия - реализация смысла (получение новой информации, соотнесение старых знаний с новыми). Обучающимся предлагается несколько текстов, в которых они найдут новую информацию. В процессе чтения двух текстов используются таблицы по методу insert. Обучающиеся заполняют их, обрабатывая и систематизируя информацию.

После ответов на вопросы следует работа с текстом 1 (I meant to call…). Если преподавателю доступен УМК Focus on Grammar 4 Second Edition автора Jay Maurer, можно запланировать аудирование и построить занятие соответствующим образом.

Преподаватель сообщает, что сейчас обучающиеся ознакомятся с историей Стива Рейнольдса, после чего необходимо решить, в чем заключается проблема героя. Кроме этого, после чтения будут заданы еще несколько вопросов.

Как перед чтением текста, так и перед аудированием следует провести предварительную лексическую работу и выяснить значения потенциально незнакомых слов.

Блок 1: контекстуальнаядогадка(зачитываютсяпредложенияизтекста): jarsmbawake; aglimpse; getrolling; drained; blink; was rumoured to have; to be fussed over; to be tracked down.

Блок 2: определение значения по дефинициям (в отдельных случаях можно воспользоваться толковым словарем): annual report; sigh; distemper shot;  feline leukaemia shot; leaky, faucet.

Блок 3: догадка на основе известных корней и словообразовательных элементов (морфемный анализ): nursing home; regular meal; refreshed; intensive care.

После лексической работы следует чтение текста обучающимися (вслух или про себя, с полным, эпизодическим переводом или без него – зависит от уровня группы) или прослушивание аудиотекста meant to call. Возможно также чтение текста вслух преподавателем – при отсутствии аудиозаписи этот вариант будет предпочтительней с точки зрения разнообразия источников информации на занятии, так как во время занятия обучающимся предстоит довольно много работы с печатным текстом.

Предтекстовое задание: в ходе чтения или прослушивания текста выяснить, верны ли следующие утверждения (True or False). Утверждения могут быть выписаны на доску или предоставлены обучающимся в виде раздаточного материала. Здесь для преподавателя в скобках даны правильные ответы.

1.     Steve had only 3 more days to complete his annual report (False, it was supposed to have been completed three days ago).

2.     Omar should have had the shot by now, but Steve had not taken him to the vet yet (True).

3.     Steve did not have the time to cook a regular meal for himself (False, Steve had a lot of tome but felt too tired to cook).

4.     He stopped looking for a present for his mother (False, he stopped at the shopping mall to look for the present).

5.     His mother said she wanted to get a really nice thing for her birthday (False, it was Steve who said that).

Текст I Meant to Call…

The clock radio boomed on at 8:30 and jarred Steve Reynolds awake. It was a Saturday morning, and as Steve rolled over he caught a glimpse through the window of heavy, dark clouds in the sky. He heard the sound of rain pouring down. It looked like it was going to be another one of those rainy, sleepy days. Even though it was Saturday, he needed to go to work, and he’d asked one of the security people to open the office so that he could use the computer to work at the annual repot. It was supposed to have been completed and left on his boss’s desk three days ago. It had to be done today! Steve sighed and pulled the covers up over his head. He did not want to go to work, but he knew he had to. But to sleep for just a few more minutes wouldn’t hurt, would it?..

When Steve woke up the second time, the clock read 10:35. He’d better get rolling if he was going to get anything done today. He went into the kitchen and made a cup of coffee. He glanced at two pieces of mail that had been lying on the counter for more than a week now. One was a postcard from his veterinarian reminding him that Omar, his Pet cat, was supposed to have gotten his distemper and feline leukemia shot a month ago. The other piece of mail was from his mother, who lived in a nursing home in a town thirty miles away. The letter was actually two weeks old. Steve hadn’t spoken to his mother recently, and he was sure she expected him to have written or called by now, though of course she hadn’t said anything about it. He really should give her a call—maybe when he came back from work tonight. He sat down at the dining table and glanced at the newspaper while he drank his coffee and ate a doughnut. Omar, who loved to be held, jumped up into his lap, but Steve pushed him off, annoyed. “Not now, Omar — I don’t feel like holding you right now. Later!”

Steve's plan was to spend just a couple of  hours finishing the report, but it took him all day. When he got home at 6:30 in the evening, he was drained and irritable. The message light on his answering machine was blinking, but Steve thought he’d wait until later to listen to the messages. Feeling too tired to cook a regular meal, he called and ordered some Chinese food to be delivered. He’d planned to fix a leaky faucet, but it was so late that he decided it wasn’t worth starting, so he settled down in front of the TV set.

The next day was Sunday. It had stopped raining, and the sun was shining. Steve got up at 8:00 feeling refreshed and spent a leisurely hour reading the Sunday paper. He’d arranged to meet his friend Ann at 1:00 for lunch at a new restaurant that was rumored to have excellent omelets. The lunch was delicious, and Steve enjoyed Ann’s company. Driving by a shopping mall on his way home, Steve stopped to get his mother a birthday present. Her seventy-fifth birthday had actually occurred a month before, but they had agreed it wasn’t important to celebrate the exact day. The important thing was the thought, no matter when the gift came. Steve had said, “Mom, I want to get you the right thing, something really nice. I don’t want to be rushed into it.” His mother had agreed, saying, “Of course, son. I’m long past the age when I expect to be fussed over for a silly birthday or be given a birthday party.”

When Steve walked into his apartment, he noticed that the red phone message light was still blinking, and he realized he had forgotten to listen to his messages the evening before. He pressed the play button and heard the first message: Hi, Steve, this is Mom. I wanted to tell you that I’m going into the hospital for a couple of days. I just haven’t been feeling well these last two weeks or so, and the doctor thinks I need to have some tests. Maybe you could give me a call later if you have time. My number at hospital is 668-9294.

The machine beeped, and then the second message came on: Steve, this is Doctor O’Brien at Parkland General Hospital. Please give me a call at 688-9299.

Steve’s heart was racing now, and he quickly dialed the number. The phone was answered by a nurse, and it took several minutes for Dr. O’Brien to be tracked down. Finally, Steve heard the doctor’s voice on the other end: “This is Mark O’Brien.”

“Hello, Dr. O’Brien, this is Steve Reynolds. I got a message on my machine this morning from my mother. She said she was going into the hospital. Then I got your message. Is everything OK? She’s all right, isn’t she?”

“Steve, your mother had a heart attack yesterday afternoon She s in intensive care. Her condition is stable, but she is in pretty serious condition. You’d better get down here right away.”

From: Focus on Grammar 4 Second Edition byJay Maurer

 

После проверки понимания текста следует послетекстовая работа. Обучающимся предлагается ответить на вопросы: What problem does Steve face up? Do you think Steve cared about his mother?Why did he wait so long to get in touch with her? Is this a good example of procrastination?

Следующим этапом занятия является работа с текстом 2. Так как проблема выявлена и названа, каждый знает, актуальна ли эта проблема для него. Сначала преподаватель предлагает выяснить причины привычки откладывания на потом: What causes procrastination, in your opinion(выслушиваются мнения обучающихся). Если появляются новые идеи, следует дополнить ассоциативную карту на доске новыми словами и выражениями.

Теперь необходимо познакомиться с мнением специалиста. Обучающимся предлагается небольшой текст Sieze the day(интервью с психиатром Робертом Стивенсом, статья в Pocket Digest magazine), работа с которым, помимо фактического понимания, содержит в себе несколько задач:

1)    Вставить в пропуски предложенные слова в форме инфинитива в активном или пассивном залоге (перед этим повторяется правило употребления инфинитива).

2)    В ходе чтения текста сделать пометки в соответствии с характером информации:

+

I know it

!

new information

-

I disagree

?

I don’t understand

V

It is interesting!

 

Предварительно снимаются лексические трудности из текста. Затем преподаватель просит обучающихся начертить в тетрадях таблицу, чтобы в процессе чтения вносить в нее ключевые слова по каждой колонке. Рекомендуется заполнять сначала первую колонку по всему тексту, потом вторую и т.д.

What causes procrastination?

+

!

-

?

V

 

 

 

 

 

 

Текст 2. Seize the Day (Источник: Focus on Grammar 4 Second Edition, автор Jay Maurer)

Writer Jessica Taylor has interviewed psychiatrist Robert Stevens for an article in Pocket Digest magazine. Read the excerpt about the basis of procrastination. Complete the sentences in the conversation by supplying active or passive infinitive structures of the verbs in the following box. Some of the verbs are used more than once.

put off; put off; ask; be; resist; avoid; change; make; turn out; invite; do; do; do; turn down; procrastinate; fail; follow; take risks; reject

 

TAYLOR: Dr. Stevens, the last time we talked, you spoke about the expectation syndrome. This time I wanted to (1) ______________ you it there's such a thing as a procrastination syndrome.

STEVENS: Well, I don't know if we could go so far as to call it a syndrome, but for many people procrastination is a very serious problem.

TAYLOR: Yes, that certainly seems to (2) _________________ actual for a lot of individuals. What causes them to (3)___________________, anyway? Laziness?

STEVENS: That's a popular notion, but I'd have to say that laziness is a relatively minor cause. No, I think that fear is really the most important force that makes people (4) ______________ doing something until later.

TAYLOR: Fear? Not laziness? You'll have to explain that to me a little bit.

STEVENS: Well, it's actually somewhat related to the expectation syndrome. A lot of people feel they have to live up to other people's expectations. They're afraid to (5) ______________ mistakes. Many times they fear they won't be able to do something perfectly or well. They’re afraid to (6) ____________, or maybe they don’t want to (7) ____________ or said No. They let fear take control of them, and they put off any action.

TAYLOR. What would be an example of that?

STEVENS: Well, suppose someone wants to (8) _________________ people to a party—let’s say it's a young woman named Blanche. She’s always been afraid of these kinds of things, because she expects, either consciously or subconsciously, to (9) ________________, so she delays calling people until the very last moment. Her invitation is at such short notice that not many people are able to accept. And that's what happens: hardly anyone can come. In an ironic way, Blanche’s fear has caused things to (10) _______________like this.

 TAYLOR. Uh-huh. Well, what if someone is a procrastinator and wants to (11) ____________? What would you advise that person to (12) ___________?

STEVENS: Well, there are three principles I recommend to (13) _________. The first is never (14) ___________ until tomorrow what is to (15) _____________ today. The second comes from Eastern philosophy, and that is, don't try (16) _____________ painful things. The third comes from Western philosophy and is summed up in the Latin phrase carpe diem. Seize the day. Consider everything that comes before you as an opportunity. If it seems like a good and proper thing to (17)______________, do it, regardless of whether it's going to provide pain or pleasure. Don't even think about whether it makes you afraid or not. I'm not advising people (18) _______________ unnecessary or foolish _________, but I am urging them to (19) ____________their fear. They may not get another chance.

TAYLOR: Well, Doctor Stevens, thanks for another interesting discussion.

 

Ответы.

1)   ask

2)   be

3)   procrastinate

4)   putoff

5)   make

6)   fail

7)   be rejected

8)   invite

9)   be turned down

10)    turnout

11)   change

12)    do

13)   follow

14)put off

15)    be done

16)   avoid

17)do

18)   take risks

19) resist

 

 

Обучающиеся читают текст (необходимо дать им достаточно времени), выполняют задания.

После этого следует фронтальная работа, заключающаяся, во-первых, в проверке грамматического задания, а во-вторых, в работе с таблицей. Обучающиеся зачитывают ключевые слова, подтверждают высказывания информацией текста. Работа с таблицей позволяет выявить, что показалось им новым или интересным и какая информация текста уже известна.

Следующим этапом можно назвать работу с текстом 3. Преподаватель предлагает более подробно рассмотреть причины откладывания дел на потом и вместе найти решение, как от этого избавиться. Для чтения предлагается небольшой текст Helping Procrastinators Get To It. По ходу чтения текста обучающиеся продолжают делать пометки в соответствующих графах таблицы What causes procrastination?

Обучающиеся читают текст, выполняют задание.

Текст 3.Helping Procrastinators Get To It (Источник: Focus on Grammar 4 Second Edition, автор Jay Maurer)

Read the following text. Complete the sentences with the infinitives of the appropriate verbs from the list below.

avoid

clean

do

finish

solve

correct

do

complete

deal

make

start

say

 

When you ignored your mother's advice to never put off until tomorrow what you can do today, the worst you probably suffered was a lecture that to (1) ________ your room was absolutely necessary. But if you're still putting things off as an adult, the consequences are more serious: you are probably missing deadlines and breaking promises.

There are remedies, says psychologist Linda Sapadin, author of the new book It's About Time. And the key to change is in the past.

Not all procrastinators are cut from the same cloth. There are six procrastination styles, based on patterns learned in childhood, such as a tendency to perfectionism or worrying. Rather than face new challenges, procrastinators, like children, learned to (2) ___________ them.

Procrastinators are neither disorganized nor lazy, she says. Time management tips won't help them; understanding the emotional patterns that still possess them – will.

Most who chronically put things off are a blend of several types, but they have one predominant style. You can identify your own procrastination patterns from the following list and deal with them.

PERFECTIOINISIS

They are reluctant to (3) ______________ anything because they might be blinded by their unrealistically high standards. They got buried in details, hoping to (4) _____________ mistakes.

DREAMERS

They tend to be vague, unrealistic, romantic. Grandiose ideas are never turned into real goals and plans. They're unable to (5) ________________ with details.

WORRIERS

These procrastinators have a small "comfort zone" and easily become overwhelmed. They avoid risk or change and lack confidence in their ability to (6) ______________ decisions. The mantra of the worrier: “Ooh, no! What if. . . ?"

CRISIS MAKERS

They are proud of saying they can't get motivated until the last minute. They live for the adrenaline rush, life on the edge, and create a crisis by procrastinating. Then become a superhero to (7) _________ it. They have very low boredom thresholds and don’t like to (8) ___________ and (9) ____________ routine projects.

DEFIERS

There are two types: the aggressive, argumentative, sulky one and the passive-aggressive who just promises to (10) ___________ something and doesn't. The second is a big problem in marriages.

OVERDOERS

They're always working, so they may not seem like procrastinators. But overdoers make extra work and don't focus on what really needs to (11) ___________. They have difficulty when they really should (12) _____________ no; they're candidates for early emotional burnout.

Ответы.

1.        clean

2.        avoid

3.        complete

4.        correct

5.        deal

6.        make

7.        solve

8.        start

9.        finish

10.    do

11.    be done

12.    say

 

После чтения текста проводится фронтальная работа с таблицей. Обучающиеся зачитывают ключевые слова, выписанные ими.

После проделанной работы с печатными текстами следует уделить внимание развитию навыков говорения. Обучающимся предлагается ответить на вопросы, зачитываемые преподавателем, и затем определить, перфекционисты ли они.

Инструкция:This test is designed to identify a perfectionist procrastinator. Write F if this behaviour is frequent in you; S if sometimes; R if rare. The scoring key follows.

1.Do you focus on details that others don’t seem to care about?

2.Do you have difficulties starting / finishing a task because it doesn’t meet your own standards?

3.Are you reluctant to delegate work to a colleague or work in a team unless all of them work your way?

4.Do others say that you are rigid, or stubborn?

5.Are you critical of your own accomplishments?

6.Does your work have to be as good as it possibly can be? Is this the only quality to satisfy you?

7.Do you want your failure to be never revealed?

8.Do you trouble maintaining a sense of humour while learning something new?

9.Are you upset if you do not perform as well as king?

10.   Do you think about situations in terms of “all or nothing”, in extremes?

Scoring: give yourself 2 points for each F, and 1 point for each S answer. If your score is 10 or above, you are a major perfectionist procrastinator.

К какому типу могли бы себя отнести те, кто откладывает дела на потом? Таким образом, группа работает с информацией текста и опроса. Вопросы можно задать следующие: If you consider yourself procrastinator, what type are you? Don’t you think you are a perfectionist? Prove your opinion.Обучающиеся делятся мнениями в классе.

Следующим этапом является работа с текстом 4. Аудиозапись этого текста имеется в аудио приложении к УМК Focus on Grammar 4 Second Edition автора Jay Maurer. При отсутствии доступа к УМК преподаватель может сам прочитать текст вслух. Текст представляет собой диалог школьника Кенни, который испытывает проблемы с тем, чтобы делать все вовремя, и его мамы.

Kenny is a junior in high school and has difficulties getting his work done. Listen to the conversation between Kenny and his mother.

 

K. Mom, you said you’d type my turn paper. I’ve just finished writing it. It’sduetomorrow. Willyoubeableto?

M. Kenny, not again, it’s 5:45. Your father and I are supposed to a party at the Carrols. And you expect me to type it now? I won’t have time to. We have to leave in an hour.

K. But Mom, it’s due tomorrow. I’ll get an F in I don’t turn it in, and I won’t be able to do it tonight. I don’t wanna get kicked out of school. You have to, Mom… Please! Just this once!

M. Kenny, you are not going to get kicked out of school. Don’t be silly.

K. Mom, but I might fail History. And if I fail History, I might have to repeat the whole year and…

M. Kenny, what did I tell you the last time this happened?

K. You told me I had to start getting my work done at reasonable time. You told me you weren’t gonna type any more of last minute assignments. But Mom, I had to take Rover for his walk. In fact, I’ve had to every day of the last two weeks. He started barking at someone and ran off down the street and it took a long time to catch him. That’s why I haven’t had time to finish the paper.

M. Kenny, that’s no excuse.

K. But Mom, if you’ll just do it this one time, I’ll get my work done in plenty of time in the future. I promise to.

M. Kenny, I’m sorry, but I meant what I said. I told you I wasn’t going to bail you out at the last minute, and I’m not going to this time. You’ll have to type it yourself.

K. But Mom, I only type 10 words a minute!

M. Well, you’d better get a snack and be ready to stay up all night. You may need to.

K. Oh, Mom…

M. No, Kenny. My mind is made up.

В качестве предтекстового задания обучающимся нужно выбрать правильное предложение из предлагаемых (раздаточный материал):

Kenny is a junior in high school and has difficulties getting his work done. Listen to the conversation between Kenny and his mother. Choose the sentence that gives correct information about what is happening.

1. a. Kenny hopes Mom will be able to write his paper for him.

    b. Kenny hopes Mom will be able to type his paper for him.

2. a. Mom won't have time to type the paper.

     b. Mom won't have time to go to the party.

3. a. Kenny says Mom must turn in the paper.

    b. Kenny says Mom must type the paper.

4. a. Kenny is afraid of getting kicked out of school.

     b. Kenny isn't afraid of getting kicked out of school.

5. a. Mom thinks Kenny will get kicked out of school.

     b. Mom doesn't think Kenny will get kicked out of school.

6. a. Kenny thinks he might have to repeat the year in school.

    b. Kenny thinks he will have to repeat the year in school.

7. a. Kenny says he didn’t finish his paper because of a problem with his dog.

     b. Kenny says he didn't finish his paper because he had too much housework.

8. a. Kenny promises to get his work done on time in the future.

     b. Kenny promises to type the paper himself.

9. a. Mom is not going to pull Kenny out of his difficulties.

     b. Mom is not going to attend the party.

10. a. Kenny may need to get a snack.

       b. Kenny has to stay up all night.

Обучающиеся прослушивают диалог, делают пометки, затем следует проверка понимания.

Ответы.

1.    b

2.    a

3.    b

4.    a

5.    b

6.    a

7.    a

8.    a

9.    a

10.              b

Во время послетекстовой работы обучающимся предлагается ответить на вопросы: Do you think Kennymother is right? Tell the class how you would solve Kennyproblem.

Заключительный этап занятия – рефлексия (подведение итогов и систематизация новой информации). Обучающиеся делятся мнениями и сами оценивают, как они могут применить новые знания в жизни (для решения своих проблем, совет другу и т.п.). Результатом работы является представление своего варианта решения проблемы и написание небольшого эссе на обсуждаемую тему в качестве домашнего задания.

Обучающимся предлагается объединиться в группы по 3 – 5 человек и предложить свой подход к решению проблемы откладывания дел на потом. Необходимо привлечь как свой опыт, так и информацию, полученную на занятии. Результаты нужно изобразить на листе формата А3 фломастерами. Каждая группа выбирает удобную форму представления – плакат с символическими картинками, список советов, кластер, алгоритм и т.п. Затем каждая группа кратко представляет свой вариант решения проблемы.

В конце занятия работу обучающихся необходимо оценить. На этом этапе преподаватель может сделать выводы о степени усвоения обучающимися нового материала.

В качестве домашнего задания обучающимся предлагается написать сочинение-размышление. «All of us – some occasionally, some regularly – put things off till later. Write an essay (5 – 6 passages) to describe an experience of yours, when you had put something off till it was almost too late to do. What was the result of it? Now, being aware of the causes of this habit and ways to resist it, reflect in your essay, why you procrastinated and what you should have done».

Критерии оценки письменной работы (общая сумма баллов от 2 до 30):

·   Объем письменного сообщения: 0 - 2 балла

·   Внешний вид и структура: 0 - 2 балла

·   Информативность, полнота раскрытия  содержания: 0 - 6 баллов

·   Лексическая насыщенность: 2 – 8 баллов

·   Уровень развития грамматической компетенции: 0 –10 баллов

·   Поощрительный балл (за оригинальность работы, использование эпиграфа, ссылок на высказы­вания известных деятелей, цитат, примеры из перио­дических изданий и т. п.): 0 – 2 балла

Ожидаемые результаты занятия.

Проведенное по предложенной схеме занятие будет иметь информационную и образовательную ценность, способствовать расширению кругозора обучающихся в области психологии. Будет достигнута основная цель – развитие речевых умений обучающихся в чтении, говорении (диалог,  неподготовленные монологи-рассуждения), аудировании, а также умения работать с информацией. Практика показывает, что обучающиеся охотно принимают участие в обсуждениях, аргументируя различные точки зрения на английском языке, так как тема актуальна для подавляющего большинства из них. Рефлексия позволяет обучающимся самостоятельно оценить, что нового они узнали в ходе занятия. Заданное на дом эссе позволит не только развивать навыки письменной речи, но и еще раз проанализировать проблему, сделать выводы. Апелляция к личному опыту обучающихся позволяет осуществлять личностно-ориентированный подход. 

Joomla SEF URLs by Artio